sopaostra.blogg.se

2020-05-18
11:16:00

Inför läxförhöret om Klimat och Hållbar utveckling år 9

Här kommer lite information inför läxförhöret i Geografi om Klimatförändringar
Läxförhöret är på torsdag v22 för både 9A och 9B 
 
Inför läxförhöret ska ni läsa följande: 
Logga in på: app.digilär.se
Läromedel - Geografi - Hållbar utveckling - Hållbar utveckling - Kap 5-9 + artikeln Vädret blir extremare som finns som länk i texten
 
Bildspel vi gått igenom: 
Intro på avsnittet
Klimat och hållbar utveckling
 
Vi har även sett filmen Antropocen Människans tidsålder som finns på SVT Play. 

Kunskapskrav på provet:
- Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker
- Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då för förslag på lösningar där konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.
- Eleven för resonemang om klimatförändringar och olika förklaringar till dessa samt deras konsekvenser för människa, samhälle och miljö i olika delar av världen.
- Eleven har kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, klimat och klimatförändringar i olika delar av världen.
 
 
 
 
 

Viktiga frågor att ställa sig:
- Vad betyder de olika begreppen i texten och hur kan dessa användas? Exempel: Extremväder, global, klimatförändring m.m. 
- Kunna ge exempel på konsekvenser av klimatförändringar runt om i världen
- Kunna använda världskartan som hjälpmedel för att beskriva klimatförändringar runt om i världen
- Varför är miljö, klimat och hållbar utveckling globala frågor som påverkar oss alla?
- Vad finns det för problem med påståendet att Sveriges industri släpper ut mindre utsläpp idag än tidigare?
- Hur påverkas vi i Sverige av klimatförändringarna?
- Vilka olika lösningar finns det på klimatproblemen? Vilka svårigheter finns det med dessa?