08:35:49
Prov om Arbete och utbildning
- Hur ser arbetsmarknaden i Sverige ut? Vad jobbar vi med? Hur har det sett ut tidigare?
- Vad är skillnaden mellan de olika delarna på arbetsmarknaden. T ex mellan industri, tjänster, jordbruk m.m.
- Vad är fackföreningar och arbetsgivarorganisationer?
- Vad har de för uppgifter? Varför är de viktiga?
- Hur bestäms lön och regler kring arbete?
- Hur ser utbildningssystemet ut i Sverige?
- Vilka vägar finns det till olika typer av arbeten? Tex yrkesutbildningar och högskoleutbildningar?
- Vad finns det som styr oss när vi väljer arbeten/utbildningar?
- Vilka normer finns det?
- Ord och begrepp till kapitlet tex: service, fackförening, sektor, jämställdhet, kollektivavtal.
Svårare:
- Hur tror du framtidens arbetsmarknad kommer se ut? Vilka yrken kommer finnas? Vilka kunskaper kommer efterfrågas?
- Vilka fördelar finns det med fackföreningar? Vilka nackdelar?
- Varför är det viktigt med kollektivavtal?
- Finns människor, kön som passar bättre för olika typer av arbeten?
- Vad innebär stora skillnader i lön mellan olika yrken?
- Hur kan man påverka sin arbetssituation? Vilka vägar finns det för att påverka?
Kunskapskrav:
Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då samband med underbyggda resonemang.
Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med resonemang och underbyggda argument och kan då i storutsträckning växla mellan olika perspektiv.
Eleven har kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Eleven kan föra resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.
Jag glum vad du heter