sopaostra.blogg.se

2016-02-29
12:23:00

Arbete och utbildning

Här kommer lite instruktioner inför läxförhöret om Arbete och utbildning i samhällskunskap. 
 
Här finns en sammanfattning samt de ord som ni har i läxa till v9. 


Läs sidorna i boken som ni fått i läsanvisningarna. Fundera gärna på frågorna här nere medan ni pluggar. Kom ihåg att fundera själv kring det ni läser. Vad tycker du är viktigt, vilka problem finns det, vad tycker du själv?
 
Den vita texten i boken är grunden. Den gula är en fördjupning. Läs gärna båda men se till att kunna den vita innan går vidare med den gula.  

För att ni ska ha nytta av det ni lär er så måste ni fundera vad det innebär. Det räcker inte att lära sig något utantill.
 
 
 
Frågor att fundera på: 
Lättare
- Hur ser arbetsmarknaden i Sverige ut? Vad jobbar vi med? Hur har det sett ut tidigare?
- Vad är skillnaden mellan de olika delarna på arbetsmarknaden. T ex mellan industri, tjänster, jordbruk m.m.
- Vad är fackföreningar och arbetsgivarorganisationer?
- Vad har de för uppgifter? Varför är de viktiga?
- Hur bestäms lön och regler kring arbete?
- Hur ser utbildningssystemet ut i Sverige?
- Vilka vägar finns det till olika typer av arbeten? Tex yrkesutbildningar och högskoleutbildningar?
- Vad finns det som styr oss när vi väljer arbeten/utbildningar?
- Vilka normer finns det?
- Ord och begrepp till kapitlet tex: service, fackförening, sektor, jämställdhet, kollektivavtal.

Svårare:
- Hur tror du framtidens arbetsmarknad kommer se ut? Vilka yrken kommer finnas? Vilka kunskaper kommer efterfrågas?
- Vilka fördelar finns det med fackföreningar? Vilka nackdelar?
- Varför är det viktigt med kollektivavtal?
- Finns människor, kön som passar bättre för olika typer av arbeten?
- Vad innebär stora skillnader i lön mellan olika yrken?
- Hur kan man påverka sin arbetssituation? Vilka vägar finns det för att påverka?


Kunskapskrav:

Eleven kan undersöka samhällsfrågor ur olika perspektiv och beskriver då samband med underbyggda resonemang.

Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i några samhällsfrågor med resonemang och underbyggda argument och kan då i storutsträckning växla mellan olika perspektiv.

Eleven har kunskaper om olika samhällsstrukturer.

Eleven kan föra resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då samband mellan olika faktorer som har betydelse för individers möjligheter att påverka sin egen och andras livssituation.

Lycka till! / Mattias