sopaostra.blogg.se

2017-02-27
09:36:44

Fattigdom i världen

Arbetsområde Fattigdom i världen
Examination: Prov
Sidor: 324-331 och 338-339
 
Kunskapskrav i förhöret:
Eleven har grundläggande kunskaper om samspelet mellan människa, samhälle och natur, och visar det genom att föra enkla och till viss delunderbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av befolkningsfördelning, migration, klimat, vegetation och klimatförändringar i olika delar av världen.
 
Eleven kan även använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
 
Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett i huvudsakfungerande sätt,
 
Eleven kan resonera om olika ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsfrågor och redogör då förenkla och till viss del underbyggda förslag på lösningar där några konsekvenser för människa, samhälle och natur vägs in.
 
 
Viktiga frågor att tänka på:
- Kunna beskriva hur läget i världen är idag utifrån resursfördelning, ekonomi och inflytande.
- Kunna peka på geografiska mönster till fattigdom, HDI och BNP
- Kunna resonera kring orsakerna till fattigdom i olika delar av världen
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med olika sätt att bekämpa fattigdom?
- Varför är barn en speciellt utsatt grupp?
- Vilka konsekvenser får fattigdom på t ex Sverige, världen, klimatet m.m.
- Kunna använda geografiska begrepp kopplade till området fattigdom
- Vilka gemensamma nämnare har fattiga länder med varandra? Hur påverkar dessa varandra?
 
Länkar:
http://www.millenniemalen.nu/bvb/stora-utmaningar-kvarstar/den-extrema-fattigdomen-ar-fortfarande-hog/
 
Bildspel: Sammanfattning